همه چی از پلاسکو ۱۴۰۰؛ صدور پایانکار پلاسکو تا ۲۲ بهمن

[ad_1]

ساختمان بلند و مدرن بیست طبقه جدید پلاسکو، این روزها زیبنده خیابان جمهوری پایتخت شده و حالا در میان پاساژهای قدیمی و ناایمن می‌درخشد. با اینکه پلاسکوی قدیم ساعت ۱۱:۱۵ صبح ۳۰ دی ماه سال ۹۵ نتوانست زبانه‌های سهمگین آتش را تاب بیاورد و پس از ۴ ساعت، فرو ریخت، حالا به جای آن ساختمانی مدرن و ایمن ایجاد شده تا بتواند الگوی ساختمان‌های تهران باشد. 

به گزارش ایسنا، ۳۰ دی ماه سال ۹۵ برای تهرانی‌ها و حتی بسیاری دیگر از مردم کشور روز شوکه‌ کننده‌ای بود؛ چرا که یکی از ساختمان مشهور و قدیمی تهران که زمانی بلندمرتبه ترین برج پایتخت بود، فروریخت و از دست دادن ۲۲ انسان در راه خدمت  را رقم زد، ساختمان پلاسکوی قدیم، نه آسانسور داشت و نه راه پله فرار اضطراری، در کنار ایرادات فنی زیاد دیگر؛ اما محل کسب و کار عده زیادی بود که در صنعت پوشاک خوراک بسیاری دیگر از مناطق ایران را هم تامین می‌کردند. 

پس از این حادثه، کسبه‌ای که چشم امید به فروش شب عید داشتند، حالا همه چیزشان را از دست داده بودند و  ناامید به دنبال راه چاره‌ بودند. تا اینکه مسئولان بنیاد مستضعفان (مالک ساختمان) در یکی از بازدیدهایشان از پلاسکو از بازسازی این ساختمان خبر دادند.

ساختمان قدیمی پلاسکو با اینکه روزانه چندین هزار مراجعه‌کننده داشت از کمترین شرایط ایمنی برخوردار بود؛ بارها سازمان آتش نشانی به آن تذکر داده بود تا وضعیت ایمنی ساختمان را بهبود ببخشند، راه پله ساختمان قدیمی به محل دپوی وسایل تبدیل شده بود و از آسانسور هم خبری نبود، اما حالا پلاسکو ۱۴۰۰ چهره جدیدی به خود گرفته از ظاهر لوکسش که در یک مسابقه معماری انتخاب شده تا امکانات ایمن سازی اش که حتی پرده ضد حریق نیز دارد.

پس از  آتش سوزی و فروریختن ساختمان پلاسکو، مالک این ساختمان یعنی بنیاد مستضعفان بعد از سه سال عملیات ساخت،  با رویکرد اتمام پروژه تا سال ۱۴۰۰ و نیز بکارگیری آخرین مقررات، آیین نامه‌ها و دستورالعمل‌ها در حوزه ساختمان و به خصوص آتش نشانی، کار ساخت پلاسکو را انجام داد و حالا کسبه در حال چینش مغازه های جدید و نوی خود هستند تا برای فروش نوروزی آماده شوند. بنای جدید پلاسکو  در ۲۰ طبقه (۵ طبقه زیرزمین و ۱۵ طبقه روی زمین)  آنهم  با استانداردهای به‌روز احداث و آماده بهره‌برداری  است؛ اما زمانی که همه آماده افتتاح این ساختمان بودند، جلال ملکی در برنامه ای تلویزیونی اعلام کرده؛ اخذ تاییدیه آتش نشانی پلاسکوی جدید در مراحل نهایی است. سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران همزمان با بهره برداری ساختمان تحت پوشش قرار خواهد داد.
از سوی دیگر  مساله پارکینگ پلاسکو نیز مطرح شد هر چند که در بند دوم مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در تاریخ ۲۳ اردیبهشت‌ماه به شماره ۱۵۹۶۹/۲۱۰ آمده است که نظر به تخریب ساختمان پلاسکو، لزوم تثبیت حقوق مکتسبه و ضرورت تأمین پارکینگ از یک طرف و عدم امکان تأمین پارکینگ مطابق ضوابط طرح تفصیلی در ساختمان جدیدالاحداث و نیز عدم امکان استفاده از فضای باز مجاور ساختمان بنا بر ثبت ملی اراضی و ممنوعیت میراثی وضع‌شده توسط وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و هم‌سو با سیاست‌های کاهش و کنترل حضور خودرو در بافت مرکزی شهر تهران، مقرر شد، پارکینگ پروانه توسط بنیاد، مقاوم‌سازی و ایمن‌سازی شود. 

 شهرداری تهران برابر مصوبه شورایعالی شهرسازی ساختمان پارکینگ پاساژ پروانه که دقیقا روبروی پلاسکو قرار دارد را تحویل بنیاد مستضعفان داد تا پس از ایمن سازی، نسبت به بهره برداری از آن در راستای جبران کسری پارکینگ پلاسکو اقدام کنند که در همین راستا پارکینگ پروانه را تحویل بنیاد مستضعفان داد تا در عملیاتی ۹ ماهه یعنی تا پایان سال ۹۹ کار ایمن سازی این پارکینگ چهار طبقه را انجام دهند.

با این حال معاون شهرسازی شهرداری تهران در مورد آخرین وضعیت پلاسکو می گوید: فرآیند تاییدیه آتش نشانی در حال انجام است و تا پیش از ۲۲ بهمن پایان کار صادر می شود. 

حمید رضا  صارمی در گفت وگو با ایسنا،  در خصوص آخرین وضعیت ساختمان پلاسکو، می افزاید: ساختمان پلاسکو دارای مصوبه شورای عالی معماری، کمیسیون ماده ۵ و دارای پروانه ساخت است که از اول مهر ماه سال ۹۷ آواربرداری، تخریب فونداسیون و نصب سازه نگهبان آن آغاز شد. 

آخرین استانداردهای ایمن سازی و ساخت در پلاسکو۱۴۰۰ رعایت شده است

بطور کامل این ساختمان در مقابل حریق ایمن است

وی با ارائه اطلاعاتی از ساختمان فعلی پلاسکو می گوید: مساحت زمین ۱۰۲۸ متر مربع است که مجموعا ۲۰ طبقه دارد که پنج طبقه آن زیرزمین است و ارتفاع ساختمان جدید پلاسکو ۹۹ متر است و آخرین استانداردهای ایمن سازی و ساخت ساختمان در پلاسکو رعایت شده است؛ اسکلت ساختمان فلزی است، بطور کامل این ساختمان در مقابل حریق ایمن است و اسکلت این ساختمان هم مصوبه مرکز تحقیقات مسکن و هم تاییدیه آتش نشانی را دارد. 

تا چند روز آینده بررسی های آتش نشانان به اتمام می رسد

وی در مورد مباحثی در خصوص عدم کسب تاییدیه های آتش نشانی می افزاید: آتش نشانان در حال بررسی ساختمان هستند، به نظر می رسد تا چند روز آینده بررسی های آتش نشانان به اتمام برسد؛ اما دقت داشته باشید که صدور پایان کار برای ساختمان پلاسکو منوط به اخذ تاییدیه های لازم است. 
صارمی در خصوص وضعیت پارکینگ پروانه نیز با بیان اینکه برای مقاوم سازی این پارکینگ قراردادی بین شهرداری و بنیاد مستضعفان امضا شده و بنیاد مطالعات مقاوم سازی را انجام داده، می گوید: حتما عملیات اجرایی و ایمن سازی پارکینگ انجام خواهد شد. 

وی با اشاره به اینکه پلاسکو یک مساله ملی است که حقوق افراد زیادی در حریق آن تضییع شده، تصریح می کند: قاعدتا پارکینگ با توجه به انجام مطالعات ایمن سازی آن با فوریت در دستور کار ایمن سازی قرار می گیرد. 

معاون شهرسازی شهرداری تهران با بیان اینکه برآیند ما این است که تا قبل از ۲۲ بهمن پایان کار پلاسکو را صادر کنیم، ادامه می دهد: پیگیری های لازم را انجام خواهیم داد تا مالک پلاسکو نسبت به ایمن سازی، مقاوم سازی و بهره برداری از پارکینگ اقدام کند. 

صارمی با تاکید بر اینکه حریق پلاسکو یک حادثه غیر مترقبه بود که تقریبا تهران را با چالش مواجه کرد، تاکید می کند: بنیاد مستضعفان وارد شده و این ساختمان را ساخته است و بر اساس مجوزهای کمیسیون ماده ۵ و شورایعالی معماری ساخت و ساز خود را انجام داده و کار خلافی نکرده است، در مورد پارکینگ نیز بنابر مصوبه شورای عالی می بایست پارکینگ پروانه را مقام سازی کند که این مهم به درازا کشیده، اما شهرداری پیگیری خواهد کرد که هر چه زودتر این پارکینگ نیز مقاوم سازی و به مدار بهره برداری برسد. 

وی با بیان اینکه تا زمانی که پلاسکو همه استانداردهای لازم را پاس نکند اجازه صدور پایان کار نمی دهیم، می گوید: پیگیری لازم را انجام خواهیم داد تا ایمن سازی پارکینگ پروانه تا پیش از عید انجام بگیرد و کام مردم را پس از این اتفاق تلخ حادثه سال ۹۵ پلاسکو شیرین کنیم.

او تاکید می‌کند که فرآیند تاییدیه آتش نشانی نیز در حال انجام است. 

انتهای پیام

[ad_2]
منبع

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *