مطالبات مردم هرمزگان از رئیس جمهور| مشاغل مرتبط با ظرفیت‌های بومی استان ایجاد شود- اخبار هرمزگان – اخبار استانها تسنیم

[ad_1]

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بندرعباس، استان هرمزگان یکی از استان‌های پر‌ظرفیت و انعطاف‌پذیر کشور است و می‌توان با توجه به اینکه این استان هنوز آن چنان که باید و شاید توسعه پیدا نکرده‌ و مرکز آن بندرعباس هنوز جای زیادی برای رشد دارد؛ خمیر مایه و اسکلت‌بندی آن را به شکل صحیحی درست کرد تا خشت کج اول این دیوار تا ثریا کج نرود چرا که به قول مردم این استان ماهی را هر وقت از آب بگیرید تازه است و چه ماهی‌ بهتر از اینکه در ابتدای قرن جدید برای استان هرمزگان گرفته شود تا بندرعباس و دیگر شهرستان‌های این دیار از هم کیشان خود در استان‌های دیگر عقب نمانند.

استان هرمزگان به ویژه شهر بندرعباس یک استان کاملا مهاجرپذیر است و بنای زیست، اشتغال و درآمد مردمان بومی این استان با 2 معقوله صید و کشت پایه‌ریزی شده اما علت اصلی مهاجرپذیر بودن شهر بندرعباس به دوران شاه عباس و زمانی برمی‌گردد که نام این شهر بندرمبارکه عباسی بود که گمرک و تجارتخانه در این شهر دایر شد و تجار و بازرگانان عزم بندر شاه عباس کردند؛ هر چند پیشینه دریانوردی و تجارت دریایی در هرمزگان بیش از دوران صفویه است و به ماقبل هخامنشیان بر می‌گردد اما فعلا به همین توضیح کوتاه بسنده می‌کنیم. 

شاید یکی از بدترین دوران‌های تاریخی بندرعباس در زمان پهلوی بود که از این شهر به عنوان تبعیدگاهی حکومتی استفاده می‌شد اما با پیروزی انقلاب اسلامی ورق برگشت و شکل دیگری از این توجهات به این مناطق عرضه شد.

با گسترش شهر‌نشینی در بندرعباس و سایر شهرهای استان هرمزگان یک مزیت دیگر به علل مهاجرپذیر بودن استان هرمزگان اضافه شد و آن هم توسعه نیافته بودن شهر بندرعباس و آغاز سازندگی در این شهر بود که تازه ساخت بلند مرتبه‌ها در بندرعباس و دیگر شهرها آغاز شد و به همین منظور خیل زیادی از ‌کارگران فصلی که خاک بندرعباس دامن گیرشان کرد از شهرهای عمدتا سردسیر از شمال غرب تا غرب کشور روانه بندرعباس و هرمزگان شدند که دهه 70 را می‌توان اوج این مهاجرت‌ها دانست.

علت دیگر مهاجرت‌ها هم در کادر اداری و سازمان‌ها بود که با تشکیل ادارات مختلف عمدتا از شهرهای دیگر افراد مختلف کارمند، معلم، مدیر، نظامی و غیره راهی بندرعباس شدند بنابراین تا همین 10 تا 15 سال پیش عمده هرمزگانی‌ها یا صیاد، یا کارمندان دولت و نهادهای وابسته به حاکمیت، یا تاجر و بازاری و یا کارگر عمدتا ساختمانی بودند.

اما در دهه‌های گذشته مزیتی دیگر به هرمزگان اضافه شد و آن هم رونق صنعت در این استان و راه‌اندازی صنایع عظیم در بندرعباس و شهرک‌های صنعتی بود که با وجود اینکه انتظار می‌رفت نیروهای موردنیاز این صنایع نیز از داخل همین استان تامین شود هر صنعت به فراخور خود نیروهای دیگری از استان‌های دیگر وارد بندرعباس کرد و رفته و رفته با افزایش جمعیت جوانان و توسعه دانشگاه‌ها تعداد جوانان بیکار و جویای کار رو به افزایش گذاشت و جریانات بومی و غیربومی بودن در انتصابات ایجاد شد.

رفته و رفته نهضت‌های مطالبه‌گرانه و هرمزگان بیدار و قدرت نمایندگان مجلس در هرمزگان افزایش پیدا کرد و استفاده از نیروهای بومی و ماندگار هرمزگانی به مطالبه عمومی در استان تبدیل شد.

اما صنعت یک استدلال قوی برای عدم تمکین در جهت استخدام بومی‌ها داشت آن هم این بود که صنعت نیاز به نیروی متخصص دارد و نیروی متخصص در استان وجود ندارد بنابراین مجبور هستیم از استان‌های دیگر نیرو وارد کنیم. 

با روی کار آمدن دولت روحانی صیادان هرمزگانی هم که کار آبا و اجدادی‌شان صید ماهی بود با مصائب بسیاری روبه‌رو شدند؛ سخت گیری‌های شدیدی در اعطای مجوز به صیادان بومی انجام شد؛ عملا مجوز فروشی با مبالغ هنگفت در برهه‌ای از زمان در استان راه افتاد به طوری که به حدی میزان هزینه برای اعطای مجوز را بالا بردند که صیاد بومی توان پرداخت هزینه‌های آن را نداشت بنابراین شیلات مجوز را به ‌‌‌افراد غیربومی پولداری می‌داد که از توان هزینه‌های اخذ مجوز بر می‌آمدند.

صید ترال، کشتی‌های چینی، جارو کردن کف دریا صید خارج از فصل هم که به همه این مشکلات اضافه شد، در بحث کشاورزی هم در این چند سال آنقدر مصائب زیاد شد که در بسیاری از موارد ‌کشاورزان به حدی ضرر می‌کردند که محصولشان حتی کفاف هزینه برداشت محصول و پول بذر را هم نمی‌داد که آخرین جریان همین سال گذشته بود که تناژ بالایی پیاز در مزارع هرمزگان معدوم و خوراک دام شد. 

کارگران ساختمانی این استان هم که باز هم به سد بزرگی برخوردند و با تعطیل شدن بخش مسکن در کشور مشکلات فراوانی در زمینه شغلی برایشان به بار آمد. 

زمین‌های پرورش میگو در سواحل و جزایر هم در بسیاری از موارد با وجود اینکه متقاضیان بومی داشت به افراد خاصی واگذار شد که آن هم اعتراضات بسیاری را در استان برانگیخت. 

همه این‌ها دست به دست هم داد تا جوان هرمزگانی یا آن جوانی که ساکن هرمزگان شده است و در سرما و گرمای این استان در آن زندگی می‌کند انگیزه کافی را برای کار کردن از دست دهد و نهایت تلاش خانواده‌ها این باشد که وامی بگیرند و با اتومبیل خود مسافرکشی کنند و یا راننده تاکسی اینترنتی شوند. 

امروز نیاز استان هرمزگان احیای انگیزه جوانان و مردم این مرز و بوم است و گرنه هر چقدر هم که بگوییم رتبه اول بیکاری برازنده این استان نیست چیزی درست نخواهد شد، مسئولان باید بدانند قبل از اینکه صنعتی در هرمزگان ایجاد شود باید دانشگاه مرتبط با آن صنعت در آن منطقه راه‌اندازی شود، اگر برای هرمزگان چشم‌انداز دولت‌ها تولید 10 میلیون تن فولاد است قرار است این فولادها را با کدام نیروی انسانی تولید کنند.

اگر قرار است سواحل مکران توسعه پیدا کند، جاسک پایانه نفتی و چندین پالایشگاه داشته باشد اول باید مراکز آموزش عالی صنعت نفت در آن منطقه احداث شود تا در سال‌هایی صنایع و پتروشیمی‌ها در آن مناطق احداث می‌شود نیروی انسانی کارآمد برای آن‌ها تربیت شود در غیر این صورت همان راه غلطی را که پیشینیان پیموده‌اند را ما نیز خواهیم پیمود و دچار همان دور سابق خواهیم شد. 

نکته دوم که مطالبه جدی مردم هرمزگان از دولت انقلابی و مردمی است این است که نهضت مهارت‌آموزی با شعار هر هرمزگانی یک مهارت در استان هرمزگان با جدیت آغاز شود و تمام مراکز علمی از مدارس گرفته تا مساجد و هیئت‌های مذهبی و ظرفیت‌های مردمی پای کار این نهضت بیایند البته قطعا این نهضت می‌تواند در کشور نیز پاسخگوی بسیاری از نیازها باشد.

امروزه مهارت در ایران حلقه مفقوده پازل اشتغال است؛ دیگر دوره میزنشینی گذشته است و کسانی به اشتغال پایدار می‌رسند که مهارت و تخصص داشته باشند؛ امروز بازی با پول تخصص می‌خواهد، چرتکه انداختن تخصص می‌خواهد، خرید و فروش تخصص می‌خواهد، تولید تخصص می‌خواهد و دیگر نمی‌توان با روش‌های سنتی در اشتغال درآمد کسب کرد؛ دیگر دوره کشاورزی سنتی گذشته است و باید به کشاورزی نوین پرداخت اما همان کشاورزی نوین هم مهارت می‌خواهد، دامداری مهارت می‌خواهد و این مهارت‌های به روز باید در محل اشتغال در نهضت مهارت‌آموزی به آن روستایی‌ که به روش سنتی کشاورزی می‌کند یاد داده شود.

از امام یاد بگیرید که نیروهایش را برای سازندگی برای سوادآموزی برای جهاد در کشاورزی به سراغ مردم فرستاد؛ با نشستن سازمان مهارت محوری چون سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و منتظر شدن برای اینکه مردم به سمتش بیایند کار درست نمی‌شود؛ دولت و سازمان‌ها باید درب خانه مردم را بزنند تا مردم و کشور به درآمد پایدار به اشتغال پایدار و به توسعه پایدار برسد. 

هادی ابراهیمی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان هرمزگان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: حوزه اشتغال و کسب‌ و کار یکی از حوزه‌هایی است که نیاز به توجه ویژه دارد و در سایه توجهات ویژه می‌توان اشتغال‌‌های پایداری را ایجاد کرد که عایدی آن به کل کشور سرازیر شود. 

وی افزود: در بحث ایجاد اشتغال یکی از مطالبات جدی‌ که وجود دارد اصلاح نظام بانکی در حذف سود مرکب در بهره‌های بانکی و مشارکت واقعی بانک‌های تخصصی در تولید است چرا که بانک‌ باید به عنوان شریک واقعی سرمایه‌گذار تا مرحله تولید و رونق با بنگاه اقتصادی همراهی کند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان هرمزگان ضرورت توجه به ایجاد بازار در فرایند تولید از طریق شرکت‌های توسعه تجارت و بهبود فضای کسب و کار از طریق تسریع در فرایند صدر مجوز‌ها را از ضروریات توسعه کارآفرینی و اشتغال دانست و کاهش هزینه‌های تولید و ایجاد جاذبه در این حوزه را مسبب هدایت سرمایه‌ها به سمت تولید به جای  بازارهایی مانند سکه، طلا و ارز معرفی کرد.

ابراهیمی بیان‌کرد: دیگر مطالبه‌ای که تحقق آن می‌تواند به رونق کارآفرینی و اشتغال کمک کند واگذاری واحدهای تملیک‌ شده در استان توسط بانک‌ها به کارآفرینان است تا از این طریق هم واحدها دوباره به چرخه تولید بازگردند و هم بخشی از مشکل بیکاری که خود ناشی از تعطیلی از همین واحدها بوده است برطرف شود‌. 

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی هرمزگان تاکید کرد: یکی از کارهایی که قطعا در رونق کسب‌و‌کارها خرد می‌تواند موثر باشد کمک به تکمیل زنجیره ارزش در فرایند مشاغل خانگی است، هرمزگان ظرفیت خوبی برای توسعه مشاغل خانگی با نگاه به صنایع دستی دارد که با توسعه بازار، برند سازی و ایجاد مراکز توسعه کسب و کارهای خانگی می‌توان به اشتغال و افزایش درآمد خانوار کمک کرد. 

ابراهیمی تاکید‌کرد: متاسفانه سازمان غذا و دارو سختگیری‌های بسیاری در حوزه صدور مجوز به کسب‌ و کارهای خانگی مخصوصا در بحث تولیدات غذایی از خود نشان می‌دهد در حالی که خیلی از مردم همان مواد غذایی‌ را که این سازمان به متقاضیان خانگی‌اش مجوز نمی‌دهد را در کوچه و خیابان‌ها بدون هیچ نظارتی تامین می‌کنند مانند نان‌های محلی‌ که در کنار ساحل به حجم بسیاری پخت می‌شود اما اگر سازمان غذا و دارو سخت‌گیری‌هایش را کاهش دهد قطعا هم‌می‌تواند نظارت بیشتری بر سلامت و بهداشت محصولات داشته باشد و هم به اشتغال‌زایی کمک کند‌. 

وی عنوان‌کرد: استان هرمزگان پتانسیل ایجاد نهضت مهارت‌‌افزایی را دارد چرا که آموزش‌های فنی و حرفه‌ای از مهمترین نیازهای ایجاد اشتغال برای جوانان استان است. 

ابراهیمی همچنین توجه به بالا بردن کیفیت آموزش‌های متناسب با بازار کار، توسعه طرح کارورزی و ارتباط دانشگاه با صنعت را از نیازهای اصلی بازار کار استان دانست.

انتهای پیام/864/ح

[ad_2]
منبع

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *