مسجد مناره یولی یکی از محبوب‌ترین بناهای تاریخی ترکیه

مسجد مناره یولی کجاست,مسجد مناره یولی,مسجد مناره یولی در آنتالیا

مسجد مناره یولی 

 

مسجد مناره یولی

مسجد مناره‌ یولی یکی از دوست داشتنی ترین ساخت های تاریخی است که در سفر به آنتالیا از آن دیدن می شود. این مسجد که با نام‌های مسجد علاالدین و مسجد اولو هم شناخته می‌شود به دستور سلطان علاالدین کی‌قباد در قرن ۱۳ میلادی ساخته شد. برای آشنا شدن بیشتر با این مسجد همراه ما باشید.

مسجد مناره یولی کجاست؟

به جز مسجد، این مجموعه شامل مدرسه و درویش‌خانه نیز می‌شود. مناره مسجد که با کاشی‌های آبی تیره تزیین شده است، یکی از نمادهای شهر و چشم‌انداز‌های آنتالیا محسوب می شود. ساخت مناره پایه‌ی مربع شکل دارد و به استوانه‌ای هشت ضلعی و کنگره دار پایان پیدا می کند. همین طور مناره یولی یکی از بهترین نمونه‌های معماری سلجوقی است.

 

مسجد مناره یولی کجاست,مسجد مناره یولی,تصاویرمسجد مناره یولی

مسجد مناره یولی کجاست

 

مسجد مناره یولی آنتالیا در امتداد خیابان  Cumhuriyet و در میدان کالِکاپیسی قرار دارد. هرچند کتیبه در ورودی مسجد مناره یولی نشان می‌دهد که این مسجد در سال 1373 به وسیله Mehmet Bey (نوه یونوس) از قبیله هامیتوگلو ساخته شده است. مسجد اصلی به وسیله علاءالدین کیقباد سلجوقی در سال 1230 با استفاده از دیوارهای کلیسای قدیم ویران شده که قبلا در همان مکان وجود داشت، ساخته شده است. ساختمان مسجد مناره یولی به عنوان یکی از قدیمی‌ترین نمونه‌هایی از مساجد چند طبقه در آناتولی (شاخه‌ای از مردمان ترک) شناخته می‌شود.

 

مسجد مناره یولی در سال‌های 1953 و 1961 به وسیله اداره کل میراث فرهنگی و موزه مرمت گردید و کاربری آن در سال 1974 از مسجد به عنوان مکانی آموزشی فرهنگی تغییر پیدا کرد.

تصاویر مسجد مناره یولی

مسجد مناره یولی کجاست,مسجد مناره یولی,آشنایی با مسجد ییولی مناره آنتالیا

آشنایی با مسجد ییولی مناره آنتالیا

 

مسجد مناره یولی کجاست,مسجد مناره یولی,تصاویرمسجد مناره یولی

مسجد مناره یولی در ترکیه

 

مسجد مناره یولی کجاست,مسجد مناره یولی,مسجد مناره یولی در ترکیه

تصاویرمسجد مناره یولی

 

گردآوری: بخش گردشگری بیتوته

 

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *