دستور تحریم المپیک مسکو از سوی جیمی کارتر در چنین روزی

[ad_1]

در چنین روزی جیمی کارتر دستور به تحریم بازی‌های المپیک ۱۹۸۰ مسکو داد.

به گزارش ایسنا، تحریم بازی‌های المپیک سابقه‌ای طولانی دارد و نخستین مورد آن، سال های سال پیش در المپیک ۱۹۸۰ در مسکو بوده است. در چنین روزی در سال ۱۹۸۰ آمریکا اعلام کرد بازی‌های المپیک مسکو را تحریم می‌کند.

المپیک مسکو و تحریم گسترده از سوی غرب، نخستین تحریم بزرگ در تاریخ بازی‌های المپیک است و به سال ۱۹۸۰ میلادی برمی‌گردد. آمریکا، آلمان و ۶۳ کشور غربی در اعتراض به اشغال افعانستان توسط ارتش اتحاد شوروی سابق، بازی‌های المپیک ۱۹۸۰ مسکو را تحریم کردند و از اعزام ورزشکاران خود به این پیکارها خودداری کردند. البته ۱۶ کشور غربی، از جمله بریتانیا و ایتالیا به صف تحریم‌کنندگان نپیوستند و در بازی‌ها شرکت کردند.

چهار سال بعد، اتحاد جماهیر شوروی و ۱۴ کشور عضو بلوک شرق درصدد انتقام برآمدند و به تحریم بازی‌های المپیک ۱۹۸۴ لس آنجلس دست زدند. درخور توجه آنکه رومانی از جمله کشورهای اروپای شرقی بود که ورزشکاران خود را به آمریکا اعزام کرد و در پایان رقابت‌ها نیز پس از آمریکا، بیشترین نشان را به دست آورد و در رده دوم جدول پایانی مدال‌ها قرار گرفت. در کنار رومانی، کشورهای کمونیستی یوگسلاوی سابق و جمهوری خلق چین نیز در المپیک لس آنجلس شرکت کردند.

ایران جزو معدود کشورهایی است که هر دو المپیک ۱۹۸۰ و ۱۹۸۴ را تحریم کرد و هیچ ورزشکاری به این دو رقابت نفرستاد!

انتهای پیام

[ad_2]
منبع

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *