آیا از “زالودرمانی” می‌توان برای درمان بیماری‌های مختلف استفاده کرد؟!- اخبار پزشکی – اخبار اجتماعی تسنیم

[ad_1]

دکتر امیرحسین جمشیدی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری تسنیم درباره زالودرمانی اظهار کرد: سازمان غذا و دارو و معاونت درمان وزارت بهداشت، زالودرمانی را پذیرفته است و سازمان غذا و دارو برای افرادی که زالوی بهداشتی تولید می‌کنند، مجوز صادر می‌کند؛ در حال حاضر زالودرمانی در سلامتکده‌های طب سنتی انجام می‌شود.

وی افزود: وقتی که زالو خون را می‌مکد، یکسری مواد ترشح می‌کند که خاصیت درمانی دارند.

وی درباره خواص زالودرمانی تصریح کرد: در کشورهای دیگر دنیا نیز از زالو استفاده می‌شود و فرآورده‌های فراوانی در جهان وجود دارد که با استفاده از استخراج مواد از بزاق زالو به دست می‌آید؛ این مواد در خون‌مردگی‌ها، جلوگیری از انعقاد خون و گشاد کردن عروق استفاده می‌شود؛ بزاق زالو خاصیت آنتی بیوتیکی نیز دارد؛‌مشخص شده که مواد موجود در بزاق آن، ضد برخی باکتری‌ها، اثرات مثبتی داشته و الان محققان در حال بررسی هستند که بتوانند از این مواد در زمینه ساخت داروها استفاده کنند.

جمشیدی گفت: یکی از مواد موجود در بزاق زالو، ماده‌ای به نام “هیرودین” است که از انعقاد خون جلوگیری می‌کنند؛ مواد ترشح شده توسط زالو همچنین باعث انبساط عروق خونی و افزایش جریان خون در آن ناحیه می‌شود.

وی با بیان اینکه زمان انجام زالودرمانی اهمیت فراوانی دارد، تصریح کرد: باید زالودرمانی توسط فردی انجام شود که تجربه کافی داشته باشد؛ این که در چه ناحیه‌ای از بدن، پس از چه بیماری‌هایی و چند زالو استفاده شود نیاز به تخصص دارد.

رئیس دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی ایران در پاسخ به این سؤال که “زالودرمانی باید در فصل خاصی انجام شود؟” تأکید کرد: اینکه از زالو در کدام قسمت‌های بدن و در چه فصل‌هایی استفاده شود، توسط پزشک متخصص طب ایرانی مشخص می‌شود و بسته به خصوصیات شخص، مشخص می‌شود که چه زمانی باید برای فرد حجامت یا زالودرمانی انجام شود؛ با این وجود به طور کلی می‌توان گفت که در هوای ابری بهتر است حجامت و زالودرمانی انجام نشود.

جمشیدی یادآور شد: اول هر فصل بهترین زمان برای زالودرمانی است البته زالودرمانی به شرایط شخص بستگی دارد؛ در ساعات اول صبح تابستان و نزدیک ظهر در زمستان نیز از زمان‌های خوب برای زالو انداختن هستند.

انتهای پیام/

[ad_2]
منبع

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *