شکستگی خط لوله انتقال میعانات گازی و تبعات زیست محیطی اش در هرمزگان!

[ad_1]

ایسنا/هرمزگان کارشناس دریایی مدیریت حفاظت محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم گفت: این احتمال وجود دارد که آلودگی شکستگی خط لوله انتقال میعانات گازی به تأسیساتی چون آب‌شیرین‌کن‌ها و اکوسیستم‌های طبیعی جنگل‌های حرا برسد و ممکن است به آبزیان و پستانداران دریایی نیز آسیب بزند.

سید محمدهاشم داخته، مدیر حفاظت محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم امروز(۳۰ دی‌ماه) در جمع خبرنگاران اظهار کرد: روز چهارشنبه، ۲۹ دی ۱۴۰۰ به دنبال انتشار بوی شدید گاز در جزیره قشم درصدد این بودیم که منشأ این بو را شناسایی و در صورت آلودگی پیگیری کنیم.

وی افزود: با پیگیری‌های صورت گرفته از منبعی موثق متوجه شدیم خط لوله انتقال میعانات گازی در بخش سرزمین اصلی در نزدیکی رودخانه کل شکسته و این احتمال را دادیم که این شکستگی در نزدیکی یا درون رودخانه منتهی به دریا، ممکن است آلودگی‌هایی را به دریا به منتقل کند. از این رو تصمیم گرفته شد یک گشت دریایی با همراهی کارشناس محیط زیست دریایی سازمان منطقه آزاد قشم انجام داده و تا دهانه رودخانه این گشت زنی ادامه داشت.

مدیر حفاظت محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم ادامه داد: این گشت دریایی حدود ۲ ساعت و در مسافتی بیش از ۵۰ کیلومتر صورت گرفته و تمامی مسیر ورود آلودگی از دهانه رودخانه تا حدود ۳۰ کیلومتری شرق رودخانه شناسایی، نمونه‌برداری و گزارش شد.

کارشناس دریایی مدیریت حفاظت محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم نیز در این خصوص، بیان کرد: از آنجایی که در روزهای جزر و مد شدید هستیم، این مسئله باعث می‌شود آلودگی‌هایی که از سوی دهانه رودخانه وارد دریا شده، گسترش و پراکندگی وسیعی پیدا کند.

محمد قواصی اضافه کرد: این احتمال وجود دارد که آلودگی به تأسیساتی چون آب‌شیرین‌کن‌ها و اکوسیستم‌های طبیعی جنگل‌های حرا برسد و ممکن است به آبزیان و پستانداران دریایی نیز آسیب بزند. از این رو بنا شد آب‌شیرین‌کن‌ها فعالیت خود را متوقف کنند تا در صورت وجود آلودگی، این آلودگی وارد سیستم تصفیه آب نشود.

وی عنوان کرد: در گشت دریایی صورت گرفته، علاوه بر نمونه‌برداری‌های لازم، محیط‌های طبیعی را نیز پایش کردیم و خوشبختانه تاکنون به اکوسیستم‌های حساس منطقه آسیبی وارد نشده است. متأسفانه در طول مسیر دلفین‌های گوژپشت دیده شدند که در مجاورت آلودگی قرار داشتند که می‌تواند به آن‌ها نیز آسیب‌هایی وارد کند.

انتهای پیام

[ad_2]
منبع

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *