تولد یک انجمن جدید برای میراث تمدنی ایران

[ad_1]

انجمن مردم‌نهاد «همگرایی مواریث تمدن ایرانی» اعلام موجودیت کرد و ناصر تکمیل همایون آن را اصیل‌ترین اتحادیه منطقه‌ای جهان نامید.

به گزارش ایسنا، در مراسم اعلام موجودیت انجمن همگرایی مواریث تمدنی ایران که در خانۀ اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد، جمع کثیری از علاقه‌مندان، هنرمندان و فرهیختگان حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم، دکتر حسین رمضانی خردمردی ـ عضو هیأت مدیره انجمن همگرایی مواریث تمدن ایرانی ـ تاریخچه طرح همگرایی منطقه‌ای در حوزه تمدن ایرانی در سه دهه قبل و روند طی مراحل ثبت رسمی انجمن و دریافت پروانه فعالیت را برای حضار شرح داد.

سپس دکتر ناصر تکمیل همایون، عضو هیأت مدیره انجمن به ذکر نکاتی درباره اهمیت، جایگاه، فرصت‌ها و ظرفیت‌های این انجمن و آرمان آن که کمک به تشکیل اتحادیه کشورهای وارث تمدن ایرانی است، پرداخت و تأکید کرد که اگر همت شود و این اتحادیه شکل بگیرد، اصیل‌ترین اتحادیه منطقه‌ای جهان خواهد بود؛ چرا که ریشه در فرهنگ مشترک مردمان منطقه دارد.

پروفسور داریوش فرهود ـ پدر علم ژنتیک ایران و نویسنده مجموعه کتاب‌های ایران فرهنگی ـ نیز درباره موضوع فعالیت انجمن، دکتر حسام‌الدین تالقانی ـ رییس بنیاد ملی نخبگان افغانستان ـ درباره ضرورت همکاری و همگرایی برای مقابله با خطراتی که این حوزه تمدنی و به‌ویژه زبان فارسی را تهدید می‌کند و دکتر علی‌اصغر قاسمی ـ مدیرعامل خانه اندیشمندان علوم انسانی ـ درباره اهمیت فعالیت انجمن‌های مردم‌نهاد، سخنرانی کردند.

تولد یک انجمن جدید برای میراث تمدنی ایران

شهرام ایلبگ ـ عضو هیات مدیره و مدیرعامل این انجمن هم گزارشی از آرمان و اهداف و مرام‌نامۀ این انجمن ارائه کرد و دکتر نادر کریمیان‌سردشتی، رییس هیأت مدیره این انجمن با تبیین ضرورت همگرایی منطقه‌ای بر اساس مشترکات فرهنگی و تمدنی جوامع مخاطب انجمن، از مجموعه پژوهش‌های میدانی خود در کشورهای حوزۀ تمدن ایرانی و این‌که چه ظرفیت‌های بکر و مغفولی برای همگرایی و هم‌افزایی در این حوزه تاریخی پنهان مانده است، سخن گفت.

اجرای شاهنامه‌خوانی هنرمند خردسال (یسنا بهنام‌نیا) و گروه دف‌نوازان حافظ (به سرپرستی استاد حامد سهرابی) و سروده‌هایی از موسیقی سنتی ایرانی (گروه هنری استاد محمود بخرد از شاگردان استاد محمدرضا شجریان) از دیگر برنامه‌های این مراسم بود که در آن شخصیت‌های علمی، فرهنگی و هنری از جمله پرفسور حسن امین، میلاد کیایی (استاد موسیقی)، منوچهر علیپور (بازیگر سینما)، سیدمسعود حسینی (استاد دانشگاه هرات) و بسم‌الله شریفی (شاعر افغانستانی) حضور داشتند.

تولد یک انجمن جدید برای میراث تمدنی ایران

انتهای پیام

[ad_2]
منبع

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *