آلمان درخواست روسیه برای تضمین‌های امنیتی را قابل درک خواند- اخبار اروپا – اخبار بین الملل تسنیم

[ad_1]

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه “تاگس شاو” آلمان، “آنالنا بائربوک”، وزیر خارجه آلمان در اولین سفر خود بعد از عهده داری این سمت به مسکو و در دیدار با “سرگئی لاوروف”، همتای روسی اش تمایل آلمان برای برگزاری مذاکرات قریب الوقوع درباره امنیت در اروپا را اعلام کرد.

وی بر لزوم فعال سازی مجدد مذاکرات موسوم به نرماندی با اوکراین و فرانسه تاکید کرده و هر دو طرف خود را به طرح صلح مینسک متعهد اعلام کردند.

وزیر خارجه آلمان همچنین گفت که دولت فدرال، موضوع استقرار نیروهای روسیه در مرز اوکراین را با دقت دنبال می‌کند و دشوار است که این امر را یک تهدید تلقی نکند.

فرمت “نرماندی” به مذاکرات روسیه و اوکراین با میانجی‌گری فرانسه و آلمان اشاره دارد. در سال 2015 مسکو و کی‌یف بر سر برقراری صلح در شرق اوکراین به توافق رسیدند، اما هم توافق صلح و هم مذاکرات نرماندی در حال حاضر معلق و معوق شده است. طرفین هر یک دیگری را به نقض توافق متهم می‌کنند.

وزیر خارجه آلمان همچنین گفت: ما درخواست روسیه برای تضمین های امنیتی و آمادگی آن برای انجام مذاکرات برای دستیابی به توافقات مشترک را می فهمیم.

بائربوک مذاکرات بین شورای ناتو، روسیه و سازمان امنیت و همکاری اروپا OSCE را اولین گام در این راستا در هفته گذشته خواند.

“لاوروف” هم در این دیدار گفت: روسیه می‌تواند تحت شرایطی به مذاکرات چهارگانه “نرماندی” ادامه دهد و ابراز امیدواری کرد که شرکای آلمانی، دوستان خود در کی‌یف را برای عمل کردن به تعهدات شان متقاعد کنند.

وزیر خارجه روسیه تاکید کرد که توافق مینسک دوجانبه است و زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین نیز باید به این توافق پای‌بند بماند. ویدرباره وضعیت کنونی گفت: «ما تلاش‌ برای معرفی روسیه به عنوان طرف درگیری را نمی‌پذیریم.»

وزیر خارجه آلمان همچنین به طیفی از مسائل مورد اختلاف بین برلین و مسکو اشاره کرد؛ از جمله کنوانسیون اروپایی حقوق بشر و پرونده الکسی ناوالنی، مخالف کرملین که در زندان به سر می‌برد.

وی همچنین با اشاره به بحران آب و هوا یادآور شد که آلمان به پتانسیل روسیه برای انرژی‌های تجدیدشونده از جمله هیدروژن سبز علاقه وافر دارد.

وزیر خارجه آلمان قبل از سفر به مسکو، با مقامات اوکراین دیدار و گفت‌وگو کرده بود. او در ملاقات با همتای اوکراینی خود گفت که دیپلماسی تنها راه حل اختلافات طرفین است و هم‌زمان هشدار داد که “هرگونه تجاوز روسیه” هزینه‌های سنگینی خواهد داشت.

دیدار صدر اعظم آلمان و دبیر کل ناتو در برلین

در حالی که “بائربوک” و “لاوروف” در مسکو با هم دیدار کردند، “اولاف شولتز”، صدر اعظم آلمان و “ینز استولنبرگ”، دبیر کل ناتو هم در برلین با هم مذاکراتی را انجام دادند.

استولنبرگ با توجه به درخواست های روسیه برای دادن تضمین های امنیتی گفت: این ائتلاف نظامی آماده است پیشنهادات مکتوبی را در شورای ناتو- روسیه روی میز بگذارد و برای دستیابی به نتایج سازنده تلاش کند. به گفته وی این امر می تواند شامل کاهش خطرات در فعالیت های نظامی ، شفافیت بیشتر و بهبود کانال های ارتباطی باشد.

در اولین نشست شورای ناتو- روسیه بعد از حدود دو سال و نیم هر دو طرف چهارشنبه گذشته با هم به مدت 4 ساعت تبادل نظر کردند. به گفته استولنبرگ همچنین توافق شد که برنامه زمان بندی برای دیدارهای بعدی مورد بررسی قرار گیرد. حالا استولنبرگ گفته است که همه اعضای شورای روسیه-ناتو را به مجموعه ای از جلسات دعوت کرده است.

اولاف شولتز هم با اظهاراتی هشداردهنده اعلام کرد که هر گونه اقدام نظامی روسیه علیه اوکراین می تواند عواقب سیاسی، مالی و اقتصادی سختی را به همراه داشته باشد.

وی همچنین این مسئله را رد نکرد که در صورت تنش زایی روسیه همچنین تحریم هایی علیه پروژه گازی نورد استریم 2 شکل گیرد.

شولتز در عین حال مسئله ارسال تسلیحات به اوکراین را در هر شرایطی رد کرده و تاکید کرد که از روسیه انتظار تنش زدایی و کاهش نیروهای خود در مرز با اوکراین را دارد.

صدر اعظم آلمان همچنین گفت: اختلافات با روسیه در مسائل امنیتی باید از طریق گفتگو و بر اساس رفتار متقابل و قوانین بین المللی حل شود.

دبیر کل ناتو نیز دردیدار با صدر اعظم آلمان هزینه تجاوز نظامی روسیه به اوکراین را بسیار گزاف اعلام کرد.

وی تاکید کرد که ناتو آماده است درباره نگرانی های روسیه صحبت کند و با این حال هیچ تمایلی برای مذاکره درباره اصول اساسی ناتو مانند حق انتخاب کشورها در انتخاب مسیر خود و حمایت از متحدان وجود ندارد.

دبیر کل ناتو همچنین گفت: تنش ها بالا است و گفتگوها در چنین مواقعی اهمیت ویژه ای دارد. ما تمام تلاش خود را برای یافتن راه حل سیاسی انجام می دهیم.

وزیر خارجه آمریکا به آلمان و اوکراین سفر می کند

“آنتونی بلینکن”، وزیر امورخارجه آمریکا هم با توجه به تنش های شدید در مناقشات اوکراین در نظر دارد روز جمعه با سرگئی لاوروف، همتای روسی خود در ژنو دیدار کند. یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا در این باره گفت که هدف این است که مذاکرات دیپلماتیک ادامه یافته و روسیه به این سمت سوق داده شود که اقدامات فوری برای کاهش تنش ها را در پیش گیرد. بلینکن پیش از این با لاوروف به صورت تلفنی صحبت کرده بود.

بلینکن همچنین روز چهارشنبه در کی یف با وزیر امور خارجه و رئیس جمهور اوکراین دیدار و گفتگو خواهد کرد. وی روز پنج شنبه هم به برلین سفر می کند و با “آنالنا بائر بوک”، وزیر امور خارجه این کشور دیدار و گفتگو خواهد کرد.

“بلینکن” همچنین می خواهد با همتایان خود از فرانسه و انگلیس هم در این باره تبادل نظر کند.

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که دیدار با لاوروف فرصتی برای ایالات متحده است تا ببیند در کجا فرصتی برای مسکو و واشنگتن برای یافتن نقاط مشترک وجود دارد. یک مقام وزارت خارجه آمریکا گفت : دیپلماسی نمرده است.

انتهای پیام/

[ad_2]
منبع

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *